Het Continu Luister Onderzoek (CLO) krijgt een geheel nieuwe opzet. Het Radio Advies Bureau (RAB) en Intomart GfK hebben hierover een samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2007-2009 gesloten. Onder de naam ‘Radiolog’ wordt het invullen van het luistergedrag via internet de primaire focus. “Een belangrijk voordeel van online is dat het Radiolog volgens de
persoonlijke voorkeuren van een respondent wordt ingericht”, zo laat RAB weten.
Aan de hand van het geregistreerde luistergedrag van iedere respondent kan de zendervolgorde worden bepaald. Luisteraars kregen voorheen de zenders voorgeschoteld op volgorde van groot naar klein, wat voor de kleine zenders een bezwaar was.
Ook op andere fronten wordt het onderzoek aangepast. De steekproeftrekking wordt gebaseerd op Random Digital Dialing (RDD) en dat betekent dat alle telefoonnummers gedraaid kunnen worden, dus ook geheime nummers, mobiele nummers, kabeltelefoon en Skype. Dit levert een betere kwalitatieve steekproef op.
Nieuw is ook, dat er jaarlijks een lifestyle onderzoek bij de respondenten gehouden wordt. Deze data verrijken de doelgroepmogelijkheden aanzienlijk.
Het CLO wordt al jaren uitgevoerd door Intomart GfK en vindt plaats onder 15.000 respondenten. Het grote zenderaanbod en de verscheidenheid aan locaties waar mensen naar de radio luisteren, maakt een dergelijke steekproef noodzakelijk.