De reclamebestedingen op de radio zijn in 2006 met 3,4 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). In 2005 stegen de bestedingen nog met 1,2 procent. Vooral in de tweede helft van 2006 trok de radio-omzet flink aan.
De netto spotomzet in 2005 was ruim 228 miljoen euro. In 2006 was dat ruim 346 miljoen euro. Voor 2007 verwacht RAB minimaal een vergelijkbare stijging van de spotbestedingen.
“De economische groei in 2006 heeft zich vertaald in een duidelijke eindsprint qua radiobestedingen”, stelt RAB- directeur George Bohlander. “In een marktverkenning die door RAB is uitgevoerd bij adverteerders en mediabureaus bleek, dat de trend naar steeds verdergaande accountability, zich onverminderd voortzet. De efficiency en de effectiviteit van radio binnen de totale media-mix wordt op deze wijze steeds vaker bevestigd. De wijzigingen in het radiolandschap zorgen enerzijds voor een verbeterde profilering van de stations en anderzijdsblijft radio op deze wijze top of mind binnen de evoked set (dingen waar je meteen aan denkt, red.) van de adverteerder.”