De reclamebestedingen op radio zijn in het tweede kwartaal van 2014 met 11,5% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2013. Hiermee komen de totale netto radiobestedingen op 65,7 miljoen euro. De non-spot bestedingen lieten een stijging van 15% zien en komen op een totaal van bijna 4 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Een verklaring voor deze forse stijging komt onder andere door de toename van het aantal radio-adverteerders. In totaal waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 990 adverteerders op de Nederlandse radiozenders. Bovendien lag het campagnebudget per adverteerder gemiddeld 4% hoger dan in het tweede kwartaal in 2013.
Het is het vierde kwartaal op rij dat de radiobestedingen een groei laten zien. In het tweede kwartaal – met het WK voetbal – besteedt de retailbranche wederom het meest op radio. Deze branche liet een groei zien van maar liefst 18,5% t.o.v. het tweede kwartaal 2013. De top drie branches is gelijk aan vorig jaar: met op nummer twee de transportbranche en op nummer drie financiële dienstverlening. Een opvallende stijger is de telecombranche; van een zevende plek vorig jaar, naar een vierde plaats dit jaar. Met name Vodafone en Telfort met verhalende radio commercials laten zich van hun goede kant horen.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: "De radiostations leveren onderscheidende unieke content via verschillende kanalen. Radio luisteren is een gedeelde ervaring met een ultieme menselijke connectie, daar worden luisteraars vrolijk van. Hierdoor komen de adverteerders in een positieve omgeving bij de luisteraars en dat werkt! Jack van Gelder is met zijn prachtige emotionele radiocommentaar op de wedstrijden van ons Oranje een schoolvoorbeeld van de kracht van live-radio. Dat was echt genieten!"