Ruim een jaar na de herverdeling van de FM-frequenties stelt radio teleur als hoogrenderend mediumtype, dit schrijft Adformatie. Veel stations worden in het eerste halfjaar van 2004 geconfronteerd met een daling van de netto-reclamebesteding.
Insiders melden het blad dat het over de hele linie om een (netto-)afname van wel vijf procent zou gaan, hetgeen commercieel directeur Rene Zeedijk van Talpa bevestigt. Ook Jan Lagrouw van de CRN herkent de nettocijfers. “En als het zo doorgaat, dan wordt het aan het eind van het jaar nog tien procent ook.”
Arian Buurman van de Ster geeft toe dat radio niet zonder problemen is. Maar haalt in de eerste zes maanden een vergelijkende omzet met 2003. Haar verwachtingen voor de tweede zes maanden zijn minder positief.
IP, de verkooporganisatie voor Yorin FM en RTL FM, verwacht dat zal blijken dat de besteding in het eerst half jaar zijn afgenomen. Directeur Ton Rozestraten: “Ik heb het gevoel dat de bestedingen onder druk staan. Ik ga ervan uit dat het in de tweede helft van het jaar iets beter zal zijn, waardoor we over het hele jaar gezien op het zelfde resultaat uitkomen als in 2003.” Als verklaring voor de daling voert hij de recessie aan.
Overigens komt de BBC, dat naast de brutobestedingen ook halfjaarlijks nettobestedingen meet, volgende week met cijfers die niet op een daling wijzen: voor het de eerste zes maanden houdt men het voor de hele radiomarkt op een ‘kleine plus’. Hierbij gaat het om cijfers die door de exploitanten zelf zijn aangeleverd.