Radio en televisie hebben vorig jaar marktaandeel verloren aan internet. Dat blijkt uit het jaarboek dat Stichting Internetreclame (Stir) eerder deze week publiceerde. Nederlanders consumeerden in 2005 iets minder media dan voorgaande jaren. Gemiddeld zijn consumenten zeven uur per week on-line. Jongeren blijken een totaal nieuwe mediageneratie te vormen ten opzichte van ouderen. Hoewel het merendeel van de Nederlanders tot 50 jaar online is, wisselt het aantal online uren per week sterk.
Stir liet bureau Intomart GFK onder 4000 respondenten onderzoek doen naar hun mediagedrag. Daaruit blijkt, zoals algemeen al werd aangenomen, er een kentering plaats vindt in het kijk-, luister- en klikgedrag van Nederlanders. Gemiddeld klikt men zeven uur per week rond op internet, thuis en op het werk. Dat is 2,3 uur meer dan een jaar eerder, oftewel een toename van 43 procent.
Wekelijks nuttigen Nederlanders gemiddeld 50,3 uur aan krant, radio, televisie, tijdschrift of internet. Dat is een afname van twee procent. Internetgebruik neemt tegenwoordig veertien procent van het totale mediamarktaandeel in beslag. Radio en tv altijd nog 78 procent. Nederlanders die over internet beschikken luisteren twee procent minder radio en twee procent minder televisie en besteden die tijd op het web. [Emerce]