Radio 6, het oude Concertzender, krijgt vanaf 15 april een nieuwe, volledig crossmediale opzet. “Een unieke mogelijkheid om innovatieve ideeën in de praktijk te brengen”, zegt verantwoordelijk zendercoördinator Margreet Teunissen in Spreekbuis.”Het is loskomen uit traditionele hokjes”, voegt eindredacteur crossmedia Aad van Nieuwkerk eraan toe.
“We hebben de zender opnieuw opgebouwd. Bij de andere zenders zie je dat er, historisch gezien, eerst programmas waren van verschillende omroepen, die vervolgens horizontaal zijn ingedeeld en moesten voldoen aan een profiel, zodat er steeds meer een station is ontstaan. Mooie voorbeelden zijn Radio 2 en 3FM. Bij Radio 6 hebben we dat omgedraaid. We zijn begonnen met een radiobrede inventarisatie als het gaat om aanbod en bereik en we hebben voor deze zender en voor de dagprogrammering van Radio 5 dus eerst bedacht voor welke doelgroepen we de zenders willen neerzetten. En wat voor profiel dat betekent en welke programmas daarbij horen.”
“Daarbij wilden we Radio 6 helemaal crossmediaal aanpakken, omdat dit heel goed bij de doelgroep past: onderzoekend, geëngageerd, thuis in eigentijdse media. Radio 6 is een totaalconcept, een unieke mogelijkheid om innovatieve ideeën in de praktijk te brengen en uit te proberen. Ook de organisatie is anders van opzet. We hebben een functionele eindredactie gevormd, met Co de Kloet als eindredacteur muziek, Wim Brands voor cultuur en informatie en Aad van Nieuwkerk als eindredacteur crossmedia. Die zijn verantwoordelijk voor alle programmas, of ze nou worden gemaakt door mensen van de stichting Concertzender, de VPRO, de NPS, de KRO of MAX. Radio 6 is ook geen zender waar elke omroep een eigen website bij heeft. Het is een station met een eigen website. De omroepen zijn er vanaf het begin bij betrokken. Er was eerst wel wat weerstand geweest. Dat is ook niet vreemd, de plannen zijn voortgekomen uit een bezuinigingsoperatie. Maar die operatie had ook tot doel om te innoveren en gaandeweg werd iedereen steeds enthousiaster, zagen ze kansen en gingen ze bij elkaar vragen hoe ze nou bepaalde dingen zouden aanpakken. Uniek.”
De crossmediale opzet is de opvallendste vernieuwing van de zender. Het is niet zo maar een buzzword voor eindredacteur crossmedia Van Nieuwkerk. “Tot voor kort had een radiozender doorgaans een website als een soort digitale folder bij de uitzendingen, met daarnaast de mogelijkheid om bijvoorbeeld een cd uit te brengen van een concert of andere producten. Het ging primair om wat er gebeurde op de radio en daar kon een productielijn van worden afgeleid. Dat verschuift. Je kunt je, zeker als het gaat om muziek en cultuur, afvragen of radio nog wel centraal moet staan. Jongeren halen hun muziek tegenwoordig van internet en zetten het op hun MP3-speler.”
“Radio is nog wel belangrijk, maar niet meer het enige. Wij zijn gaan nadenken over creatieve manieren om onze content anders te brengen. Daarbij gaat het om vragen zoals: welke doelgroep willen we bedienen, wat wil dat publiek, wat is onze taak om te brengen, wat hebben we te bieden? Van daaruit maken we dingen, die we op verschillende manieren kunnen aanbieden. Hebben we bijvoorbeeld een mooie concertregistratie, dan zou je die misschien niet per se op de radio uitzenden maar op dvd uitbrengen en naar aanleiding daarvan iets op de radio doen. Op die manier bedien je je publiek misschien beter dan wanneer je het concert één of twee keer op de radio uitzendt op een tijdstip dat ze niet kunnen of willen luisteren.”
De crossmediale opzet leidt ook tot een andere manier van produceren, zegt Van Nieuwkerk. “Je moet niet meer uitgaan van een radioprogramma van een bepaalde lengte dat op een bepaald moment wordt uitgezonden. Je moet dus niet meer beginnen met de luisteraar goedenavond te wensen of zo, het moet tijdlozer zijn, meer zoals een introductie bij een artikel in een tijdschrift. Het stelt niet alleen eisen aan de presentatie, maar ook aan de opbouw, de soort informatie en noem maar op. Tot nu toe vond het verhaal dat we brengen zijn oorsprong in één punt: wij vertellen, het publiek luistert. Nu gaat het meer om de interactie, verschillende manieren om het materiaal toegankelijk te maken. Door bijvoorbeeld hyperlinks in een tekst op de website te verwerken, kun je voor je gebruikers informatie elders op internet ontsluiten. Je bent dan niet meer de exclusieve leverancier van content. Maar je hebt wel een unieke propositie, mensen kunnen alleen bij jou deze combinatie vinden.”
Concreet betekent de crossmedialiteit van Radio 6 dat er volgende maand een nieuwe portal staat. “Die is ingericht als een serie blogsites, paginas van webloggers over een bepaald onderwerp. Die paginas maken we met behulp van WordPress, daarmee kun je makkelijk en snel inhoud op internet organiseren en wijzigen of vernieuwen. Multimediaal, dus tekst, plaatjes, een filmpje, audio. De paginas worden gemaakt door programmamakers van de deelnemende omroepen, en door mensen van buiten de omroep die van een onderwerp veel weten. Journalisten hebben geen monopolie meer op kennis. Het publiek, en zeker de geëngageerde kunst- en cultuurliefhebbers waar we ons op richten, weten soms meer dan onze redacteuren. Er zit ontzettend veel kennis, smaak en oordeelskracht bij het publiek. Ze zijn bijvoorbeeld net bij een concert geweest, of ze kennen toevallig een muzikant en hebben daardoor relevante informatie. Dat kunnen ze straks ook op de website kwijt door iets te uploaden. Ze kunnen ook discussiëren want er komt een forum bij elke blogsite. Op die manier willen we kennis delen, het publiek betrekken bij wat we doen, een community bouwen.”
Harde targets zijn er niet meteen voor Radio 6, aldus Van Nieuwkerk. “Het moet de tijd krijgen om te groeien, het is niet in één keer af. We krijgen wel een beeld via onder meer het Continu LuisterOnderzoek en de teller bij de portal. Maar het gaat ook om de waardering van het publiek. De portal gaat pas in april online en er moet nog een campagne rond Radio 6 in gang worden gezet, maar nu al krijgen we veel enthousiaste reacties. De doelgroep is blij met dit nieuwe format.”