Het nieuwe Radio 5 lijkt aan te slaan bij de doelgroep van 55-plussers. Dit meldt BN/De Stem. Uit de eerste luistercijfers blijkt dat ouderen veel langer bij de zender blijven plakken. Ze luisteren gemiddeld 50 procent langer. Over de gehele linie heeft de zender er niet spectaculair veel luisteraars bij gekregen.
Het nieuwe Radio 5 (voorheen Radio 747) werd in september gelanceerd. De kwakkelende zender werd omgevormd tot een station dat zich doordeweeks volledig op ouderen richt, met veel Nederlandstalige muziek, praatprogramma’s en liedjes uit de jaren vijftig en zestig.
Volgens Toering bewijzen de cijfers dat de nieuwe invulling aanslaat. “In de 55-plus doelgroep zijn we van een marktaandeel van 1,3 procent naar 2,6 procent gegaan. Een verdubbeling in zon korte tijd, dat hebben we nog nooit meegemaakt. Voor een zender die jarenlang in een hoekje heeft gezeten is dit heel bijzonder. Terwijl de campagne nog niet eens is begonnen.”
Bij de lancering is besloten om de zender eerst drie á vier maanden zonder al te veel bombarie te laten draaien en pas daarna actief luisteraars te gaan werven. In januari begint een grote campagne. Radio 5 is opgezet met de ambitie om na drie jaar op een marktaandeel van 3,5 procent te zitten. Binnen de doelgroep zou dat percentage al binnen een jaar moeten worden gehaald. Toering is met het oog op de eerste cijfers optimistisch: “Dat moeten we halen.”