Radio 2 gaat in 2012 de avond- en zondagprogrammering onder de loep nemen om beter bij het profiel aan te sluiten. Dit staat in de Meerjarenbegroting 2012 – 2016 (PDF) van de Nederlandse Publieke Oomroep (NPO). Ook willen het radiostation zich in 2012 meer gaan richten op Nederlandse en Nederlanstalige muziek.
Over de muziekkeuze wordt geschreven: "Nederlandse en Nederlandstalige muziek maken deel uit van het zenderprofiel van Radio 2. In 2012 wordt dit uitgebreid door in alle programma’s meer Nederlandstalige muziek te draaien. Ook wordt bekeken of het mogelijk is in 2012 een nieuw evenement te creëren rondom Nederlandstalige (pop)muziek."
Ook blijft Radio 2 bekijken of de programmering opgefrist kan worden. Het is de bedoeling dat de zender beter bij de doelgroep van 35 tot 54 jarigen gaat aansluiten. Met name in het jongere deel van de doelgroep denkt de NPO nog vorderingen te kunnen maken. Dit willen ze doen door de programmering in de avond en op zondag aan te passen zodat het beter bij het profiel van de zender past.
Voor het marktaandeel heeft de zender als doel om in de top 5 te staan van de doelgroep 35-44 jaar. Het target voor het marktaandeel voor de doelgroep 10+ ligt voor 2012 op 10,3 procent.