Vijf miljoen Nederlanders stemden in de periode van 8 juni tot en met 12 augustus af op de Radio 1 Sportzomer. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureaus DVJ Insights en RadioCall in opdracht van Radio 1. De publieke nieuws- en sportzender wist met het evenement een miljoen extra luisteraars te bereiken. Ruim de helft van de luisteraars geeft aan tijdens de Tour de France en de Olympische Spelen meer dan normaal naar Radio 1 te hebben geluisterd. Vooral de Olympische Spelen zorgden voor extra luisteren (58%).
De waardering voor de Radio 1 Sportzomer nam toe met de tijd. Tijdens het EK waardeerden de luisteraars de programmering met het cijfer 7,4. Dit steeg naar een 7,6 tijdens de Tour de France en was tijdens de Olympische Spelen een prachtige 7,7. Ook vonden luisteraars de balans tussen nieuws en sport goed. Het overgrote deel van de luisteraars, 79%, hoopt over 4 jaar weer een Radio 1 Sportzomer te kunnen beluisteren.
De publieke nieuws- en sportzender presenteerde de Radio 1 Sportzomer. Negen weken lang ging de programmering over in een mix van sport, nieuws en achtergronden. De Sportzomer had ook tot doel om het te zetten na de terugslag in luistercijfers na het instorten van de zendmast in Smilde. Hierdoor verloor Radio 1 veel luisteraars. Op 0,2 procent na heeft Radio 1 weer het marktaandeel van voor de problemen.