De radiostations die een stijging zagen in het marktaandeel bij de meest recente luistercijfers over de zomermaanden juli en augustus zijn erg blij met hun winst.
Radio 1 steeg met een 0,5 procent naar een marktaandeel van 8,1 procent, in de meetperiode daarvoor (juni – juli 2008) steeg de zender ook al 0,7 procent. De winst is te danken uit de uitzendingen van grote sportevementen. Na het EK voetbal en Radio Tour de France, was RadiOlympia de grote publiekstrekker voor de zender.
"Het is mooi dat de Nederlandse sportliefhebber Radio 1 weet te vinden tijdens de grote sportevenementen en onderzoek laat zien dat de luisteraar de wijze waarop NOS Langs de Lijn de verslaggeving verzorgt heel erg waardeert. Dit is echt de verdienste van de NOS ploeg in China", zegt Laurens Borst, zendermanager Radio 1.
"De luisteraar heeft ook langer geluisterd naar de programma’s op Radio 1. De gemiddelde luistertijd van 2 uur en 20 minuten per dag is de hoogste luistertijd in vier jaar tijd. De dynamiek van Radio 1 tijdens de sportzomer is de dynamiek die we met de nieuwe programmering ook in nieuws- en actualiteit laten horen. De zender is snel met het laatste nieuws maar heeft ook ruimte voor mooie, journalistieke portretten. Die mix is wat luisteraars aanspreekt."
Naast Radio 1 zag ook Sky Radio haar marktaandeel deze zomer groeien. Met een stijging van 0,4 procent komt de zender uit op een marktaandeel van 9,4 procent en staat daarmee gelijk met Radio 2.
“We zijn erg trots op deze geweldige cijfers. Ik ga er vanuit dat we de laatste maanden van het jaar deze stijgende lijn kunnen voortzetten met, net als alle andere jaren, een top-beluistering in de kerstperiode", aldus CEO Ab Trik van de Sky Radio Group.
Bij de kleinere stations steeg 100%NL van 2,5 procent in juni – juli 2008 naar 2,7 procent in deze periode en daarmee is men erg tevreden. Algemeen Directeur Dennis Korthouwer: "Nadat we begin dit jaar onze formule hebben gewijzigd zijn de luistercijfers verviervoudigd. Met deze laatste luistercijfers zijn we groter dan stations als Arrow Classic Rock en Radio 10 Gold."
Slam!FM is ondanks het feit de zender bleef steken op een marktaandeel van 2,2 procent erg tevreden met de nieuwe luistercijfers. Met een marktaandeel van 10,2 procent in de kerndoelgroep 16-24 jaar behaalt het station namelijk haar hoogste marktaandeel ooit.
Jacqueline Bierhorst: "Slam!FM heeft met de campagne ‘The Beat of Summer’ deze zomer opnieuw laten zien hét zomerstation van Nederland te zijn. De zomermaanden van SlamFM stonden in het teken van de beste beats, spetterende acties en evenementen, waaronder twee uitverkochte Slam!FM Beachbreaks in Bloemendaal aan Zee.”