3FM is volgens de Raad voor Cultuur een voorbeeld voor hoe de publieke omroep in de toekomst georganiseerd zou moeten zien. Radio 1 is juist een voorbeeld van hoe dat niet moet. Dat valt te lezen in het adviesrapport 'De tijd staat op', waar de Raad zijn visie uiteenzet voor een toekomstbestendige publieke omroep.
"3FM, radio dus, werkt in grote lijnen zoals de commissie dat voor ogen ziet. Een zendermanager (we zouden hem ‘hoofdredacteur 3FM’ kunnen noemen) met een duidelijke visie op wat hij met zijn zender wil, hoe hij de publieke taak vertaalt voor jongere muziekluisteraars en onderscheidend is", schrijft de Raad voor Cultuur in het rapport.
"De dj’s van de verschillende omroepen lopen in en uit en praten over muziek en plannen; er is een kleine redactie die meedenkt en meemaakt, en een paar producers om bijvoorbeeld grote live uitzendingen te helpen maken. Op de redactie zitten mensen van NOS-op-3 naast de webredacteuren van de zender. Door de jaren heen is 3FM een sterk, positief geladen merk geworden met een duidelijke publieke identiteit. Redacteuren van de omroepen zitten dichtbij; de dj's zijn in dienst van omroepen maar 'werken voor 3FM'. Iedereen is gericht op radio maken"
Over Radio 1 schrijft de Raad: "De focus ligt veel minder op het gezamenlijk maken van een sterke publieke radiozender, in het maken van goede journalistiek. Het gaat veel meer over de blokken die de omroepen voor zichzelf opeisen, de presentatoren, het geld. De zendtijdindeling van nu is meer de consequentie van omroepfusies, dan van een overtuigend beeld van hoe de sport- en nieuwszender van de publieke omroep eruit moet zien."
In het adviesrapport schrijft de Raad onder meer dat hoofdredacteuren van de NPO eindverantwoordelijk moeten worden voor de inhoud van het complete aanbod op alle platforms. Letterlijk schrijft de commissie over de NPO: "De huidige organisatie die NPO heet, en die de commissie vooral ziet als een organisatie die gericht is op 'besturen en beheren', moet een 'mediaorganisatie' worden, gericht op 'inhoud' en op 'maken' (laten maken om preciezer te zijn); gericht op de wijze waarop taak en missie worden vertaald in content op alle relevante platforms."