Om de effectiviteit van commercials te vergroten start Qmusic met het pre-testen van radiocommercials. Reclames worden getest op verschillende criteria en de resultaten worden vervolgens teruggekoppeld aan de adverteerders.
Een representatieve groep radioluisteraars beoordeelt de commercials in de pre-tests op belangrijke criteria, zoals: recall, likeability, relevantie, emoties en impact op kennis, houding en gedrag. De informatie die dat oplevert, wordt gedeeld met relaties, zodat zij daarop kunnen anticiperen. Met het pre-testen onderstreept Qmusic de filosofie van ‘You Make Us Q’ waarbij de luisteraar centraal staat.
Rob Beijersbergen, sales directeur: “Bij Qmusic willen we positieve, aanstekelijke radio maken en luisteraars in een goede stemming brengen. Radio is namelijk een positief medium: het genereert meer vrolijkheid en energie vergeleken met televisie en online. We betrekken de luisteraars nu al bij de 48 minuten programma per uur, maar nog niet bij de 12 minuten commercials, terwijl die ook deel uitmaken van onze radiocontent. Dat gaan we met het pre-testen dus wel doen. Uiteindelijk dragen goede commercials bij aan de effectiviteit van de campagnes van de adverteerders.”