Een groot deel van de radiostations die het afgelopen jaar gestegen zijn qua marktaandeel reageren jubelend op de luisterercijfers voor de periode oktober – november 2021 die gisteren verschenen. Marktleider Qmusic stond een jaar geleden nog op een gedeelde eerste plaats met NPO Radio 2. Nu is het marktaandeel 12,3 procent; dat is een half procentpunt hoger dan een jaar geleden, Radio 2 groeide niet.

Het is volgens Qmusic voor het eerst dat het radiostation de best beluisterde ochtend- en middagshow heeft. Twee metingen geleden werd de zender al marktleider als je kijkt naar de hele week.

“Zowel de ochtendshow met Mattie & Marieke en de middagshow met Domien zijn nu de best beluisterde shows van Nederland. Wekelijks bereiken we afgerond 3 miljoen mensen, een ongekend hoog getal. Deze luistercijfers zetten een kroon op dit prachtige jaar voor Q”, aldus Dave Minneboo, de programmadirecteur van Qmusic.

KINK

KINK bereikte tijdens de vorige meetperiode (september – oktober 2021) voor het eerst een marktaandeel van 1 procent. De zender houdt dat vast en scoort 0,2 procentpunt hoger dan een jaar geleden.

Michiel Veenstra, programmadirecteur KINK laat weten: “Dat we ondanks de gebrekkige distributie van KINK (DAB+, online en geen FM) twee procent pakken in de belangrijke doelgroep 20-49 sterkt me enorm in onze missie. Op FM zouden de cijfers nog veel hoger zijn. Wij zijn daarom nog steeds van mening dat er een eerlijke herverdeling van FM-frequenties moet plaatsvinden. Daarom hebben we dan ook de bestuursrechter gevraagd om een streep te halen door de noodverlenging en de staatssecretaris te gebieden de huidige FM-frequenties gewoon opnieuw aan te bieden aan marktpartijen.”

100% NL en SLAM!

100% NL en SLAM! zagen hun marktaandeel in een jaar tijd beiden met 0,2 procentpunt stijgen. Al daalde 100% NL in de periode oktober – november 2021 met 0,2 procentpunt ten opzichte van de vorige meetperiode.

Martijn Zuurveen, Radio Director van RadioCorp zegt in een persbericht: “We zijn blij met de groeiende luistercijfers van SLAM.” En bij het marktaandeel spreekt hij van ‘wederom fantastische luistercijfers’.

Talpa Network heeft niet gereageerd op de luistercijfers van gisteren.

Foto: Qmusic | Joeri van Breukelen