Qmusic haalde, in vergelijking met een jaar geleden, een marktaandeel van 0.5 procentpunt hoger in de periode december – januari. De zender staat momenteel op een vijfde plaats in de doelgroep 10+.
In de, voor adverteerders interessante, doelgroep 20-49 jaar scoort Qmusic één plaats beter en neemt daar een vierde plaats in met een marktaandeel van 13.4 procent, dit was een jaar geleden 11.4 procent. Ook in deze doelgroep scoort NPO Radio 2 het beste.
Station | dec – jan 2019 | nov – dec 2018 | dec – jan 2018 | |||
01. | NPO Radio 2 | 19.0 % | 18.4 % | 0.6 | 19.3 % | 0.3 |
02. | Radio 538 | 16.0 % | 15.8 % | 0.2 | 16.0 % | = |
03. | Qmusic | 13.4 % | 13.1 % | 0.3 | 11.4 % | 2.0 |
04. | Sky Radio | 12.2 % | 12.1 % | 0.1 | 11.1 % | 1.1 |
05. | Radio 10 | 10.7 % | 10.5 % | 0.2 | 8.1 % | 2.6 |
Programmadirecteur Dave Minneboo laat weten: “We zijn ontzettend blij met deze cijfers. In een periode die traditioneel afwijkt van de rest van het jaar hebben we dit jaar bijzonder goed gescoord. Vooral de ochtendshow met Mattie & Marieke laat een flinke stijging zien. Dit toont aan dat we de goede weg ingeslagen zijn.”
De zender laat bij de ochtendshows een stijgende lijn zien in de doelgroep 20 – 49 jaar, dit geldt ook voor Radio 10. Ook Radio 538 weet over een jaar winst te pakken. Radio 2 zakt in deze doelgroep van 16.4 naar 14.5 procent.
100% NL
100% NL zag haar marktaandeel over een jaar met 0.3 procentpunt toenemen. Het marktaandeel in de leeftijdscategorie 20 – 34 stijgt binnen een jaar van 2,5 naar 3,7 procent. Carlo de Boer, algemeen directeur RadioCorp: “Het is fantastisch om te zien dat we steeds interessanter worden voor de jongere generatie en tegelijkertijd ons huidige doelgroep behouden!”
Foto: Sander Koning