Het AM-radiostation Q the beat stapt uit het Continu luisteronderzoek (CLO). Dat heeft directeur Leontien van der Meer bekend gemaakt. Volgens van der Meer heeft dit alles te maken met het uitstellen van de frequentieveiling.
Van der Meer: “Q The Beat realiseerde zich al voor het instappen in het CLO, dat alleen op FM uitzenden soelaas biedt in het CLO, dat alleen luistercijfers met 10+ als doelgroep publiceert. Het CLO is dus gebaseerd op ‘broadcasting’ i.p.v. ‘narrowcasting’.” Q The Beat is destijds ingestapt omdat zij de verwachting had dat ze in september 2001 op FM zou zitten.
Ook het Amerikaanse ClearChannel is, in Amerika, met Arbitron gestopt, omdat dit onderzoek gelijke meetmethodes hanteert als Intomart en deze methodes blijken vaak niet betrouwbaar, zeker voor wat betreft de jongere doelgroepen.
Q the beat zit met smart te wachten op de frequentieveiling. Van der Meer: “Op het moment dat Q The Beat uitzendt via FM zal opnieuw gekeken worden naar onderzoek, maar het zal afhankelijk zijn van de dan als belangrijkste partijen geldende radiostations welke methode en via welk onderzoeksbureau dit zal zijn. Nu is het nog stichting PRE, waarin Banga (Sky) en Lathouwers (Sky) de dienst uitmaken. Q the beat hoopt dat er een hele nieuwe en onafhankelijke configuratie het onderzoeksbeleid bepalen.