De landelijke publieke radiostations hadden in 2008 een luistertijdaandeel van 29,9 procent. In vergelijking met 2007 is het aandeel daarmee stabiel gebleven. In 2005 was het aandeel nog 28,1 procent, in 2006 29 procent en in 2007 was dit 30 procent. Dit blijkt uit de CLO (continu luisteronderzoek) jaarcijfers verzorgd door Intomart in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).
"Publieke radio stabiliseert na drie jaar van groei", zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO. "De komende jaren willen we de radiostrategie verder doorvoeren door de radiostations beter op elkaar aan te laten sluiten. We hebben de ambitie om met onderscheidende programmering voor elke Nederlander publieke radio te maken. Dat moeten we doen in de meest competitieve markt van Europa."
De jaarcijfers tonen een sterke profilering van de publieke radiozenders in hun doelgroepen. Opvallend is het luistertijdaandeel van Radio 5, de zender die een paar jaar geleden is omgevormd voor oudere luisteraars. Radio 5 heeft zich dit jaar verder ontwikkeld van 2,0 naar 2,6 marktaandeel, waarbij de groei volledig in de nostalgische dagprogrammering is gerealiseerd.