Publieke Omroep gaat binnenkort verder onder de naam NPO, wat staat voor ‘Nederlandse Publieke Omroep’. Daarnaast worden de meeste logo’s van de radiozenders van Publieke Omroep omgeturnd. Hiermee moet de publieke omroep herkenbaarder worden. Dat heeft een woordvoerster van Publieke Omroep aan RadioFreak bevestigd. Streefdatum om alles rond te hebben is 15 maart 2007.
Publieke Omroep wil graag herkenbaarder zijn, mede door de grote concurrentie. Alle logo’s van de radio- en televisiezenders worden nu aan elkaar verbonden. Ook het logo van Publieke Omroep zelf wordt anders. De ruit in het logo staat centraal. Wat het nieuwe beeldmerk zal zijn is nog niet bekend. In september lekte er al een zwart logo met de letters ‘NL’ erin uit, maar dat lijkt nu slechts éen van de opties te zijn.
Met de nieuwe naam NPO moet spraakverwarring voorkomen worden. Aangezien veel mensen de publieke omroep met compleet Hilversum of de NOS vergelijken, moet nu duidelijk worden dat NPO een apart orgaan is.
Toch zal het logo van NPO niet actief gevoerd worden. De logo’s van de zenders zijn het belangrijkste. De naam NPO en het bijbehorende logo worden alleen gebruikt in uitingen van de Raad van Bestuur en in het buitenland. De subtitel daarbij wordt Netherlands Public Broadcasting.
Met de nieuwe rebranding komt een eind aan ‘Blokje Bolletje’. In het nieuwe logo is aansluiting gezocht bij de ruitvorm die de logo’s van de televisiezenders nu al hebben. Ook voor Radio 1, Radio 2, Radio 4 en Radio 5 zal aansluiting gezocht worden bij de ruitvorm.
Het is nog niet duidelijk of de logo’s van Radio 3FM, FunX en Z@PP/Z@ppelin worden gewijzigd. Daarover wordt binnenkort besloten. Opmerkelijk is dat Radio 2 en Radio 5 net een nieuw logo hebben.