De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat het aantal websites flink terugbrengen. Alleen websites die meer dan 100.000 unieke bezoekers trekken per maand en voldoende interactie bieden, mogen blijven bestaan. Dat heeft NPO-programmadirecteur Frans Klein gezegd.
Van de 600 websites, moeten er zo'n 50 overblijven. Om welke het precies gaat zegt Klein er niet bij. "Kijk naar de communities rond de consumentenprogramma's Kassa en Radar, maar ook die van de quiz De Slimste Mens. Van dit soort communities moeten er veel meer komen", zegt bestuurslid Shula Rijxman van de NPO in de Volkskrant. "We willen de omroepen aansporen om meer waarde toe te voegen aan de bestaande sites en apps, omdat online en mobiel mediagebruik de komende jaren explosief zal toenemen."
De NPO bezuinigt niet op het jaarlijkse budget van 20 miljoen euro voor online activiteiten. Er worden voor 1 januari 2016 wel scherpere keuzes gemaakt. "Er blijven drie grote 'portals' over: npo.nl, nos.nl en schooltv.nl." Er blijft ook een budget over voor jaarlijks 25 nieuwe sites waarop geëxperimenteerd kan worden.