De niet ledengebonden omroeporganisaties, zoals de Publieke Omroep, NOS Radio en de NPS, vallen voortaan onder het mediacontract van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), dit meldt vandaag Spreekbuis. Het is namelijk financieel aantrekkelijk, omdat de RVD een grootverbruiker is van advertentieruimte en daarom voordelige tarieven betaalt.
De betreffende omroeporganisaties mogen voortaan ook van deze tarieven gebruik maken. De RVD staat toe dat de organisaties onder het mediacontract vallen, omdat zij een wettelijke taak verrichten. Dat is tevens de reden dat de ledenomroepen niet onder het contract vallen, zij zijn niet vanuit een wettelijke verplichting opgericht. Het mediacontract is er voor instanties die hun budget rechtstreeks van het ministerie ontvangen, zoals zorginstellingen, politie en onderwijsinstellingen. Sinds de fiscalisering is dit ook voor de publieke omroep het geval. De publieke omroep wordt niet meer rechtstreeks betaald door de kijker, via het kijk- en luistergeld, maar door de overheid, uit de mediabegroting van het ministerie van OC&W.
De afdeling Communicatie van de Publieke Omroep diende daarom bij de RVD het verzoek in om gebruik te mogen maken van het mediacontract. Het contract is op twee punten gunstig. De tarieven voor de advertentieruimte zijn niet alleen lager, ook het bedrag dat betaald moet worden aan mediabureaus voor hun werk, de zogenaamde bureaukorting, zal fors lager uitvallen. Momenteel ontvangen mediabureaus maximaal vijftien procent bureaukorting. Over nieuwe tarieven moet nog met bureaus worden onderhandeld, maar het percentage zal fors dalen. Hoeveel er jaarlijks zal worden bespaard op advertentiekosten is niet precies bekend, omdat het verschilt per opdracht en medium. De afdeling Communicatie van de Publieke Omroep verwacht dat het een besparing van ongeveer twintig procent zal opleveren.