De genomineerden voor de RadioRing mogen dit jaar opnieuw zelf reclame maken. De organisatie van de radioprijzen is het goed bevallen en dus mag het opnieuw. De promotievrijheid geldt gedurende de hele verkiezingen, dus ook in de periode dat er gesms't kan worden voor de laatste drie genomineerden.
"We begrijpen heel goed dat makers, producenten en omroepen zo trots zijn op hun programma’s en presentatoren dat ze graag reclame maken. Voorheen mochten ze geen stemmen winnen in het kader van de Ringverkiezingen, maar sinds vorig jaar is dat anders. In 2009 is de promotieregel aan de reglementen toegevoegd om een eerlijk speelveld te creëren voor alle omroepen en makers. In het verleden is gebleken dat live uitgezonden programma’s, zoals talkshows, wel de mogelijkheid hadden om tijdens de verkiezingen publiciteit te genereren. Dat terwijl reeds eerder opgenomen programma’s deze mogelijkheid niet hadden. Dankzij de promotieregel kan nu iedereen via de omroep, de productiemaatschappij, de zender en/of de makers promotie maken voor een programma of presentator", aldus de organisatoren van de RadioRing.
De eerst promotie-actie is al gestart. Verschillende radiomakers hebben opgeroepen om te stemmen op de dit jaar overleden radiomaker Arjen Grolleman, voor de Zilveren Radioster. Onder meer 3FM-dj Michiel Veenstra deed de oproep: "Zelf had ie het misschien wel vreselijk gevonden. Aan de andere kant, die Twitteraar van het jaar Award is ie zelf lachend komen ophalen bij een slechte musical. Nou hop dan maar. Gestemd. Grol for president!" aldus Veenstra.
Er is overigens dit jaar wel iets gewijzigd in de reglementen. Radiozenders die geen landelijke vergunning hebben maken geen kans meer om er met een prijs van door te gaan. Vorig jaar won de regionale zender RadioNL en dat wilden de organisatie dit jaar voorkomen.
De RadioRing wordt uitgereikt op 22 februari, gelijktijdig met de Marconi Awards. Dit gebeurt tijdens een speciaal radiogala in Carré.