radio- en tvpakket, waaronder ook de digitale pakketten. Door het voorstel zouden aanbieders hun pakketten niet langer kunnen wijzigen zonder instemming van de kijkers en luisteraars, met wie zij een contract afgesloten hebben. De programmaraden sluiten daarmee aan op de wens van een meerderheid van de Tweede Kamer. Die nam een motie aan van Joop Atsma (CDA) en Arie Slob (Christen Unie), die ervoor pleit de invloed van de consumenten via programmaraden te verstevigen en uit te breiden. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt bovendien dat 80 procent van de kijkers en luisteraars vindt dat consumenten zelf iets te zeggen moeten hebben over hun radio- en tvpakket.
Voorzitter Marco Swart van van de gezamelijke programmaraden overhandigt het voorstel vandaag tijdens Media Distribution Day in Den Haag. "Over de doorgifte van veel zenders is geen onenigheid tussen consumenten en aanbieders", zegt Swart. "Maar voor een aantal zenders zou dat anders kunnen liggen. De kabelexploitant kan bijvoorbeeld geld verdienen met een verkoopzender, waar veel klanten niet op zitten te wachten. Of sommige klanten willen een zender die de aanbieder niet in zijn pakket vindt passen. Bovendien zijn klanten niet overal hetzelfde. Mensen aan de Duitse grens hebben vaak meer behoefte aan Duitse zenders dan kijkers in andere delen van het land. Daarom is het goed dat die klanten ook wat te zeggen hebben over de samenstelling van het pakket."
Programmaraden zien in hun plan een belangrijke rol voor een jaarlijks (verplicht) regionaal onderzoek naar kijk- en luisterbehoeften. Met dat onderzoek als basis onderzoekt de exploitant de door hem gewenste wijzigingen. Over die wijzigingen overlegt hij vervolgens met zijn klanten. Om dat pakket te zien hebben ze een overeenkomst gesloten met de exploitant. "Helaas is het onmogelijk om met alle klanten rond de tafel te gaan zitten. Daarom is een klanten-vertegenwoordiging gewenst. Die praat met de kabelexploitant en als ze het eens worden, wordt het zenderpakket aangepast. Als ze het niet eens worden kunnen ze elk één tot twee verandering aangeven die de andere partij niet kan weigeren. Op die manier hebben aanbieders en klanten evenveel invloed op het pakket", staat in het voorstel.
"Die gedeelde invloed is belangrijk", zegt Swart. "De ervaring van programmaraden is dat de belangen van exploitanten en klanten lang niet altijd parallel lopen. Er zijn ook talloze voorbeelden van kabelexploitanten die geliefde zenders uit het analoge pakket verwijderen. En van programmaraden die door hun adviezen dergelijke zenders voor het brede publiek weten te behouden. Kortom, programmaraden menen dat de tijd niet rijp is om (kabel)exploitanten het alleen voor het zeggen te geven."
Ook willen de programmaradan dat de invloed van consumenten op digitale pakketten en nieuwe aanbieders zoals KPN uitgebreid moet worden. In die pakketten stelt de exploitant nu eenzijdig het aanbod van zenders vast. Het verdwijnen van zenders als AT5 bij Digitenne en Family 7 uit het digitale kabelpakket leidde al tot ophef. En dat zal in de toekomst vaker voorkomen, want het aanbod van zenders groeit immers harder dan de (digitale) capaciteit van de netten, stellen de raden. "De meest ideale situatie is natuurlijk dat consumenten zelf het pakket met hun eigen zenders kunnen inkopen. Zover is het echter nog niet en voorlopig zullen er dus vastgestelde pakketten worden aangeboden. Daarmee ligt het meer voor de hand om de invloed van consumenten op de samenstelling van pakketten te vergroten dan om deze af te schaffen", meent de voorzitter van de gezamelijke programmaraden.
Dit nieuwe systeem van overleg is bedoeld voor de samenstelling van tv- en radiopakketten die door veel mensen worden afgenomen, bijvoorbeeld door 30 procent of meer van de huishoudens in het gebied van een bepaalde aanbieder. En dan maakt het niet uit op welke manier dat pakket in de huiskamer komt: via gewone kabel, via digitale decoders of via bijvoorbeeld internet.
Hoe Google gegevens gebruikt van sites of apps die onze services gebruiken
Veel websites en apps maken gebruik van Google-services om hun content te verbeteren en gratis te houden. Wanneer ze onze services integreren, delen deze sites en apps gegevens met Google. Wanneer u bijvoorbeeld een website bezoekt die gebruikmaakt van advertentieservices (zoals AdSense), die analysetools bevat (zoals Google Analytics) of die videocontent van YouTube insluit, verstuurt uw browser bepaalde gegevens automatisch naar Google. Dit zijn onder meer de URL van de pagina die u bezoekt en uw IP-adres. We kunnen ook cookies in uw browser instellen of bestaande cookies in uw browser lezen. Apps die gebruikmaken van advertentieservices van Google delen ook gegevens met Google, zoals de naam van de app en een unieke ID voor advertenties. Google gebruikt de gegevens die worden gedeeld door sites en apps om onze services te verstrekken, te onderhouden en te verbeteren, nieuwe services te ontwikkelen, de effectiviteit van advertenties te meten, te beschermen tegen fraude en misbruik en content en advertenties te personaliseren die u ziet op Google en op sites en in apps van onze partners. In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we gegevens verwerken voor elk van deze doeleinden en op onze advertentiepagina vindt u meer informatie over Google-advertenties, hoe uw gegevens worden gebruikt in het kader van advertenties en hoe lang Google deze gegevens bewaart. In ons privacybeleid leggen we uit op welke juridische grondslagen Google je gegevens verwerkt. We kunnen bijvoorbeeld je gegevens met je toestemming verwerken of dit doen op grond van een gerechtvaardigd belang, zoals om onze services te leveren, te onderhouden en te verbeteren om aan de behoeften van onze gebruikers te voldoen. Als we informatie verwerken die met ons wordt gedeeld door sites en apps, vragen die sites en apps je soms eerst om toestemming voordat ze Google toestaan je gegevens te verwerken. Er kan bijvoorbeeld een banner worden weergegeven op een site om te vragen of Google de informatie mag verwerken die de site verzamelt. Als dat gebeurt, respecteren we de doeleinden die worden beschreven in de toestemming die je aan de site of app geeft, in plaats van de juridische grondslagen die in het Privacybeleid van Google worden beschreven. Als je je toestemming wilt wijzigen of intrekken, ga je naar de betreffende site of app om dit te doen.Advertentiepersonalisatie
Wanneer advertentiepersonalisatie is ingeschakeld, gebruikt Google uw gegevens om uw advertenties nuttiger te maken voor u. Een website die mountainbikes verkoopt, kan bijvoorbeeld gebruikmaken van de advertentieservices van Google. Nadat u die website heeft bezocht, kunt u mogelijk een advertentie voor mountainbikes zien op een andere website die advertenties van Google weergeeft. Wanneer advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld, verzamelt of gebruikt Google uw gegevens niet om een advertentieprofiel te maken of de advertenties die Google u laat zien te personaliseren. U krijgt nog steeds advertenties te zien, maar ze zijn misschien minder nuttig. Advertenties kunnen nog steeds gebaseerd zijn op het onderwerp van de website of de app die u bekijkt, op uw actuele zoektermen of op uw algemene locatie, maar niet op uw interesses, zoekgeschiedenis of browsegeschiedenis. Uw gegevens kunnen nog wel worden gebruikt voor de andere doeleinden die hiervoor zijn beschreven, zoals om de effectiviteit van advertenties te meten en te beschermen tegen fraude en misbruik. Wanneer u interactie heeft met een website of app die gebruikmaakt van Google-services, kan u worden gevraagd om te kiezen of u gepersonaliseerde advertenties wilt zien van advertentieproviders, waaronder Google. Ongeacht uw keuze worden de advertenties die u ziet niet door Google gepersonaliseerd als de instelling voor advertentiepersonalisatie is uitgeschakeld of als uw account niet in aanmerking komt voor gepersonaliseerde advertenties. In de advertentie-instellingen kunt u bekijken en beheren welke gegevens we gebruiken om u advertenties te laten zien.Hoe u kunt bepalen welke gegevens worden verzameld door Google op deze sites en apps
Hier volgen enkele van de manieren waarop u kunt beheren welke gegevens worden gedeeld door uw apparaat wanneer u sites en apps bezoekt of gebruikt die gebruikmaken van Google-services:- Via de advertentie-instellingen kunt u de advertenties beheren die u op Google-services ziet (zoals Google Zoeken of YouTube) of op websites en in apps die niet van Google zijn en die gebruikmaken van de advertentieservices van Google. U kunt ook meer informatie vinden over de manier waarop advertenties worden gepersonaliseerd, u afmelden voor advertentiepersonalisatie en specifieke adverteerders blokkeren.
- Als u inlogt op uw Google-account kunt u, afhankelijk van uw accountinstellingen, met Mijn activiteit gegevens bekijken en beheren die worden gemaakt wanneer u gebruikmaakt van Google-services, inclusief de gegevens die we verzamelen van sites en apps die u heeft bezocht. U kunt browsen op datum en op onderwerp en een deel van of al uw activiteiten verwijderen.
- Veel websites en apps gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in hoe bezoekers omgaan met hun sites en apps. Als u niet wilt dat Analytics wordt gebruikt in uw browser, kunt u de browser-add-on voor Google Analytics installeren. Meer informatie over Google Analytics en privacy.
- Met de incognitomodus in Chrome kunt u browsen op internet zonder dat webpagina's en sites worden vastgelegd in uw browser- of accountgeschiedenis (tenzij u ervoor kiest in te loggen). Cookies worden verwijderd nadat u alle incognitovensters en -tabbladen heeft gesloten. Uw bladwijzers en instellingen worden opgeslagen totdat u ze verwijdert. Meer informatie over cookies.
- Veel browsers, waaronder Chrome, bieden de mogelijkheid om cookies van derden te blokkeren. U kunt ook bestaande cookies wissen vanuit uw browser. Meer informatie over het beheer van cookies in Chrome.