De Nederlandse radiozenders beginnen in de tweede helft van dit jaar een proef met elektronische systemen om luistercijfers te meten. Die zouden een vervanging kunnen zijn van de dagboekjes, waarop met name kleinere radiostations kritiek hebben. Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Het luisteronderzoek is cruciaal voor de advertentiebestedingen op radio, vorig jaar 425 miljoen euro (bruto).
Stichting Platform Radio Exploitanten (Pre), de opdrachtgever van het luisteronderzoek, gaat minimaal twee technieken testen. Het gaat om de ‘horlogemeter’ van het Zwitserse Radiocontrol en de ‘personal people meter’ van het Amerikaanse Arbitron. Mogelijk komt daar nog een Italiaans systeem bij.
De horlogemeter en personal people meter worden constant gedragen door de deelnemers aan een luisteronderzoek en die registreren automatisch welk radiostation in de omgeving van een panellid opstaat.
Bij de dagboekjes vullen de panelleden op basis van herinnering in naar welke zenders ze hebben geluisterd. In de loop van volgend jaar wordt besloten of de stations bij de oude methode blijven of op een nieuw systeem overschakelen. Eind 2006 loopt het contract tussen onderzoeksbureau GfK en Pre voor het onderzoek af.