PowNed verdwijnt binnen vijf jaar van radio en televisie. Dat zegt voorzitter Dominique Weesie van de omroep. “Wij zijn natuurlijk vooral actief op NPO3, maar daar gaat het niet goed mee”, zei hij vanochtend op Radio 1. Daarom wil hij op internet verder. “Sinds januari hebben we budget gekregen van de NPO om dagelijks op internet filmpjes te maken en dat werkt erg goed.”
Radio en televisie maken is volgens Weesie duur. “Dat budget kunnen we veel beter inzetten op internet.” De doelgroep van PowNed zit volgens de voorzitter ook vooral op internet. “Onze website trekt elke maand meer dan 3 miljoen unieke bezoekers en op Facebook hebben we meer dan 500.000 likes. Daar ligt voor ons de toekomst.”
In 2020 moet PowNed 150.000 betalende leden hebben om te kunnen blijven bestaan. Al voor die deadline wil Weesie dat alle activiteiten van de omroep naar internet zijn verplaatst.
PowNed stopte eind 2015 al met radio op 3FM. Het enige overgebleven programma van de omroep, ‘Markplaats’ van Mark van der Molen, ging over naar AVROTROS. Voorheen had PowNed meer zendtijd op 3FM, zo was Rob Stenders vijf jaar lang hoofd radio voor de omroep en maakte hij op vrijdagmiddag en -avond een programma op 3FM.
Op Radio 1 is PowNed nog te horen met ‘Zwarte Pietpraat’. De eerste uitzending zorgde eind januari voor de nodige opschudding. Zo noemde Prem Radhakishun de mensen die bij de NPO werken ‘dictators’, ‘zakkenvullers’ en ‘narcistische onnozele subsidievreters’. Radhakishun krijgt 1.375 euro voor zijn wekelijkse nachtprogramma op Radio 1.