De podcasts van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zijn vanaf nu ook via Spotify te beluisteren. De NPO hoopt daarmee het publiek, waaronder jongeren, beter te bereiken.
Bij radiozenders als 3FM en Radio 2 gold lang het principe dat eigen content via de eigen platforms gedistribueerd moet worden. En niet via commerciële bedrijven als Spotify of YouTube, die daarmee ook geld verdienen aan de content van de NPO.
Belangrijk aandeel
Met het aanbieden van NPO-podcasts op Spotify is dat tij nu gekeerd. “We willen daar zijn waar de luisteraars zijn”, zegt Jurre Bosman, directeur audio bij de NPO in NRC. “Het zou raar zijn om niet met onze tijd mee te gaan. We zien natuurlijk ook dat Spotify er is en een belangrijk aandeel heeft gekregen bij de beluistering van audio.”
In de Mediawet staat beschreven dat derden niet mogen verdienen aan content van de NPO. Bosman laat in de krant weten dat er afspraken zijn gemaakt met Spotify. Wat precies, is niet duidelijk. Wel benadrukt de NPO dat het de ‘controle houdt over de eigen programma’s.
Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO