In het afgelopen decennium mislukten gezamenlijke multimedia-initiatieven van Philips en KPN (PTT Telecom) steevast. Nog in 2003 komen Philips en KPN met een boeiend pakket van een audioterminal met wifi naar de PC plus ADSL. Dat schrijft
Planet. Terwijl Den Haag en gremia zich het hoofd breken over de innovatiekracht van Nederland, werken teams van KPN en Philips koortsachtig aan de introductie van innovatieve consumentenelektronica, onderling en met de pc verbonden door wifi, en extern met ADSL.
Is breedband als tweede internetgolf na het inbelllen nog in volle gang, de derde golf meldt zich: makers van consumentenelektronica openen grootscheeps de aanval op de huiskamer. Niet eerst met surfen en e-mail, maar met video en audio. Internet is slechts de drager, benadrukken Philips-managers vandaag in interviews met Planet Multimedia.
Bij voorkeur uiterlijk in november 2003 nemen Philips en KPN een proef met het aanbod van een pakket van elektronica en verbindingen: de Philips MC-i250 audiospeler (’the
world’s first Wireless Broadband Internet Micro Hi-Fi System’) die met wifi verbonden zal zijn aan de pc. Je kunt er internetradiostations op spelen maar ook de muziek die op de harde schijf van de pc staat.
Vorige week tijdens de IFA in Berlijn werd duidelijk dat Philips alles op alles zet om mee te doen in de breedbandrevolutie. Philips in Amsterdam bood de gelegenheid om te spreken met sleutelfiguren in de marketing van deze ontwikkeling.
De eersten waren de Duitser Gerhard Faltner, marketing manager Connected Planet van Philips Consumer Electronics Region Europe in Amsterdam, die in het eerste deel van het gesprek zo vaak met marketingwoord ‘experience’ liet vallen, dat we dat deel helemaal hebben weggeknipt. In het vraaggesprek vertelt hij, bijgestaan door Senior Communications Manager Simon Poulter, voor een deel over de nieuwe Streamium producten van Philips: twee draadloze terminals als uitbreiding van de pc in de huiskamer, twee audiosystemen en
een video/audiosysteem. Ook lichten ze toe wat de reikwijdte is van MyPhilips.com.
Of het volk het wil hebben, want dat blijft de vraag, maar uit het interview met Faltner en Poulter (Windows media) spreekt in elk geval veel elan om met de volgende multimediagolf vanuit Amsterdam Europa te overspoelen.
In een tweede interview antwoordt Julia Langley (Windows media), vice-president Business Creation van Philips Consumer Electronics helder en goed op vragen over de allianties met de zes telecombedrijven waaronder KPN, DT en BT (‘voor marketing, distributie en productontwikkeling’), de distributie in Nederland en daarbuiten, de uitdagingen, het verband met de set-top box en over de harde schijf versus de dvd.
We hebben sterk het gevoel dat Philips hiermee een interessante ontwikkeling te pakken heeft. Want anders dan met eerder gedoe met multimedia bezijden de pc, waaronder de webtv en set-top box, presenteert het bedrijf nu spullen met
verbindingen waarvan je denkt: deze zou ik best willen hebben en gaan gebruiken.
Maar het blijft onduidelijk wat dit nu straks allemaal kost en of het zonder ‘illegale content’ niet te duur zal worden voor veel consumenten om on-demand streaming en het downloaden van veel materiaal te kunnen betalen. En er wordt nog
niet expliciet rekening gehouden met het zelf produceren van beeld en geluid en het uploaden en uitwisselen daarvan, als is dat via de verbinding met de pc gewoon mogelijk.