100%NL draait voortaan ook niet-Nederlandse muziek. De nieuwe Amerikaanse eigenaar van het station wil reorganiseren omdat de resultaten achterblijven. Eerder werd al bekend dat het een vrouwenzender moet worden en dat enkele presentatoren zullen sneuvelen. Verschillende contracten worden niet verlengd.
De nieuwe programmadirecteur Ron Sterrenburg heeft doelgroep van de zender veranderd van jonge mannen in de leeftijd van 20 tot 34 jaar in jonge vrouwen van 15 tot 45 jaar. "Het houdt onder andere in dat er nauwelijks meer gitaarmuziek wordt gedraaid op de zender", aldus Sterrenburg tegen De Telegraaf.
Voortaan zal 100%NL ook muziek draaien van niet Nederlandse artiesten. Dat gebeurde tot nu niet. Tot nu toe werden slechts Nederlandse artiesten op de radiozender gedraaid, waarvan 70 procent Nederlandstalig.
Anderhalf jaar geleden verwierf 100%NL na een rechtszaak voor slechts 8000 euro de vergunning voor de landelijke frequentie van het station. RTL, die 23 miljoen euro voor de frequentie betaalde, moest toen een radiozender inleveren. Inzet was de hoeveelheid te draaien Nederlands product.
De nieuwe programmadirecteur van 100%NL is nu op zoek naar een aantal tot de verbeelding sprekende nieuwe vrouwvriendelijke presentatoren voor het radiostation. Nog deze maand komt hij met een paar namen naar buiten.