Slam! mag, net als in voorgaande jaren, ook in 2016 geen alcoholreclames uitzenden. Dit heeft de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) vastgesteld. Daarin zit onder andere de alcoholindustrie.
Volgens de Mediawet is het niet toegestaan alcoholreclame uit te zenden tussen 06:00 en 21:00 uur. Daarnaast is er een verbod voor reclame van alcoholhoudendedrank aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit minderjarigen. Daarom heeft de alcoholbranche in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.
De alcoholbranche vindt het belangrijk dat jongeren zo weinig mogelijk worden bereikt met alcoholreclame. STIVA directeur Peter de Wolf: "Verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde marketing gaan bij ons hand in hand. Het is belangrijk dat minderjarigen zo min mogelijk alcoholreclame te zien en te horen krijgen. Niet op jongerenzenders adverteren is daar een voorbeeld van."
Naast Slam! zijn er in 2016 ook geen alcoholreclames op de televisiezenders Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon.