De drankindustrie zal ook dit jaar geen drankreclames uitzenden via Slam!FM en HitRadio. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, waar de drankindustrie in zit, laat jaarlijks vaststellen welke radio- en tv-zenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender.
Uitzending van alcoholreclame op een van de zenders wordt als een overtreding van artikel 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken aangemerkt. Een jongerenzender is een zender die meer dan 25 procent minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt.
Op 1 januari 2009 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Sindsdien is het verboden om alcoholreclame uit te zenden tussen 06:00 en 21:00 uur. Omdat het uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken overdag wettelijk niet toegestaan is, is bij de analyse van de kijk- en luistercijfers alleen gemeten in het tijdvak tussen 21:00 en 06:00 uur. De gegevens voor de analyse van de radiozenders zijn afkomstig uit het Continu LuisterOnderzoek.