Reclame op de radio zorgt voor een hogere koopbereidheid bij de consument. Dat blijkt uit onderzoek van het Radio Advies Bureau (RAB) waar Adformatie over schrijft. In het effectonderzoek ‘RAB Radar’ zijn acht multimediacampagnes van verschillende adverteerders onderzocht op herkenning bekendheid en koopvoorkeur.
In de vragenlijst werden 23 verschillende uitspraken voorgelegd aan de mensen die de commercials herkenden. Achttien van die uitspraken hadden betrekking op de inhoud van de reclame en vijf op het merk zelf. Bij de analyse over de uitspraken over de inhoud kwamen drie hoofddimensies naar voren: ‘betrekken’ (zorgen dat je iets nieuws of interessants vertelt), ‘duidelijkheid’ (een heldere boodschap die past bij het merk), en ‘bekendheid’ (een herkenbare boodschap, slogan, muziek of stem).
Binnen de dimensies ‘betrekken’ scoorde de uitspraak ‘Krijg zin om product/dienst te kopen’ van alle uitspraken het hoogste.
RAB meldt ook dat de netto reclamebestedingen op de radio met 6,1 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. In heel 2007 steeg de besteding ook al met 5,5 procent.