Luisteraars blijven vaak trouw aan de frequentie waarna ze luisterden, ook nu deze vaak aan andere stations zijn toegewezen. Dat concludeert mediabureau Universal Media aan de hand van een door NFO Trendbox uitgevoerd onderzoek.
Van de 500 mensen die ondervraagt werden was 92 procent op de hoogte van de frequentiewisselingen. Toch kon slechts 60 procent zeggen dat Sky Radio een andere frequentie heeft gekregen. Voor de zenders Noordzee FM en Radio 538 was dit slechts 54 procent.
De mensen die wel met hun zender zijn meeverhuist naar de nieuwe frequentie, deden dat vooral omdat ze plotseling naar een andere programmering luisterden.
Toch is niet iedereen tevreden over de ontvangst van hun favoriete zender op de nieuwe frequentie. Elf procent van de ondervraagden geeft aan hun favoriete zender niet goed meer te kunnen ontvangen. Het merendeel hiervan bestaat uit oudere mannen. Maar liefst acht procent van de luisteraars kan hun oude station zelfs helemaal niet meer terugvinden, tachtig procent hiervan is vrouw.
Opvallenderwijs geven veel jongeren tussen de 13 en de 19 jaar aan dat ze het te veel moeite vinden om hun radio opnieuw in te programmeren richting de nieuwe etherfrequenties. Ook 50 plussers vinden dit te veel moeite.
RTL FM, de nieuwe zender van de Holland Media Groep, is amper opgemerkt in de ether. En ook ID&T en BNR halen nog maar een klein marktaandeel. (Adformatie)