Kijkers en luisteraars oordelen positief over de Publieke Omroep. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Vos & Jansen, dat werd uitgevoerd in het kader van het effciciency-onderzoek van McKinsey. De meeste Nederlanders vinden dat de Publieke Omroep goede en onderscheidende programmas uitzendt, ruimte geeft aan verschillende meningen en standpunten, helpt om meningen te vormen en begrip te creëren voor verschillende groepen in de samenleving. Ook heeft de Publieke Omroep een gevarieerd aanbod.
Ook op pluriformiteit (verscheidenheid) scoort de Publieke Omroep goed. Een protestants-christelijke, een katholieke en vooral evangelische geloofsovertuiging zijn goed te herkennen, aldus de respondenten. Een sociaal-democratische politieke voorkeur vindt men minder goed terug, maar toch nog redelijk tot goed. Hetzelfde geldt voor een liberale politieke voorkeur.
In het onderzoek is ook een vergelijking gemaakt met de commerciële omroepen. Met name op de punten, ‘gaat met de tijd mee’ en ‘gevarieerd aanbod’ scoorde de Publieke Omroep minder dan de commerciëlen. Op ‘originele aanpak’ haalden de commerciële en publieke omroepen een gelijke score. Op zichzelf vonden de ondervraagden dat de Publieke Omroep wel met zijn tijd meegaat, maar een trendsetter is het in ieder geval niet. Ook kunnen jongeren zich volgens de ondervraagden beter in het commerciële aanbod dan in het publieke aanbod vinden.