De omzet in de radiosector is in 2010 met vijf procent gestegen. Dat meldt het RAB (Radio Advies Bureau. In het eerste kwartaal van vorig jaar was de stijging maar 1 procent ten opzichte van een jaar ervoor, maar in de overige kwartalen steeg de omzet met gemiddeld zes procent. In totaal werd er ruim 230 miljoen euro omgezet in 2010.
Ook het aantal radio-adverteerders is in 2010 gestegen, met vier procent tot 1791 adverteerders. De drie grootste branches op radio waren: financiële dienstverlening, transport en retail. Deze top drie branches lieten ook de grootste stijging zien. De top drie adverteerders in 2010 waren: KPN, Unilever en General Motors. Opvallend was ook de explosieve groei bij retailers. Albert Heijn en Lidl behoren tot de vijf grootste groeiers op radio.
"Naast de sterke radiobranches zoals financiën en transport gaan steeds meer retailers radio inzetten", zegt RAB Directeur George Bohlander. "Grote merken als Albert Heijn, Lidl, Kruidvat en Jumbo behoren tot de grootste stijgers in deze groep. Een andere belangrijke ontwikkeling is de explosieve groei bij non-spot. 2010 is voor non-spot het absolute topjaar."