De radiomarkt heeft 2011 met een kleine plus weten af te sluiten. Na een voorzichtig eerste halfjaar, was er de laatste zes maanden van 2011 weer sprake van toename in de radiobestedingen. Dit betekent dat de radiomarkt in 2011 een groei van 1% mag noteren tot netto 233 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Vorig jaar bedroeg de groei nog vijf procent.
Ruim 1.750 merken hebben in 2011 gebruik gemaakt van het medium radio. De afgelopen vijf jaar is het aantal merken waarvoor op radio wordt geadverteerd met 6% gestegen. De branches Automotive, Financiële dienstverlening en Retail zijn in 2011 opnieuw de drie grootste branches op radio. Het vertrouwen in radio vertaalt
zich in verdere groei van de radiobestedingen bij deze branches in 2011. Verder zijn de bestedingen op radio bij de branches Horeca, Toerisme, Recreatie, Zakelijke
Dienstverlening en Huis en Tuin in 2011 ook gestegen.
RAB Voorzitter Arian Buurman: "Radio levert een substantiële bijdrage in de totale mediamiddelenmix. Met radio kom je echt dichtbij je doelgroep. We zien dan ook dat radio een belangrijke pijler is en blijft voor adverterend Nederland. Daarnaast heeft het medium radio alles in huis om de digitalisering invulling te geven. Het aantal luisteraars dat online naar de radio luistert is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen van 19% naar 34%. Deze vijf miljoen consumenten zijn letterlijk slechts één klik van de aankoop van het product uit de radiocommercial vandaan. Radio heeft hiermee de riante positie door het second screen principe volledig geïntegreerd toe te kunnen passen in een enkelvoudig screen."