Omroep Zeeland is vanaf vandaag helemaal in het nieuw. De huisstijl is aangepast en er is een nieuwe programmering. Het uiterlijk wordt ingrijpend opgefrist: flitsender, dynamischer vooral. "We trekken een nieuwe jas aan, een wat modieuzere jas", zo omschrijft hoofdredacteur Edwin van Laar de operatie waaraan onder grote druk (‘een heksenketel’) de laatste hand wordt gelegd.
Hij is pas enkele weken aan de slag in Oost-Souburg en vormt samen met directeur Monique Schoonen – al wat langer in functie – de nieuwe leiding. De huidige veranderingen zijn overigens niet het directe gevolg van de wisseling van de wacht, maar was al ingezet onder hun voorgangers Flip Feij en interim Henk ten Oever.
Op televisie dateerde de basisvormgeving nog van 1997, toen de eerste stappen werden gezet op het tv-gebied. "We hebben zorgvuldig afgewogen welke elementen we wilden behouden en welke vernieuwen", zegt Van Laar. "We willen geen kijkers en luisteraars kwijt, maar wel erbij." Dat betekent: verbreding van de doelgroep, waarbij vooral naar het jongere publiek wordt gekeken, al geeft Monique Schoonen aan daarvan niet al te hoge verwachtingen te koesteren. "Het blijft heel moeilijk om ze te bereiken. Daarvoor is de concurrentie te groot."
De radioprogrammering blijft opvallend overzichtelijk en ‘horizontaal’, met driemaal daags nieuws in Zeeland Nu, het magazine-achtige De ochtend en ’s middags muziek. Alleen op zondagochtend zijn er wat andere programma’s, met onder meer verzoekplaten in Op verzoek (met Elias den Hollander) en Het geheim van de Smit, waarin Luc Smit in gesprek gaat met een Zeeuw over zijn of haar visie en drijfveren.