De nieuwe omroep voor kunst en cultuur, een initiatief van Ad ‘s-Gravesande en Kees van Twist, gaat kortweg Omroep C heten. De omroep in oprichting, die vanaf heden leden gaat werven, wil bij de publieke omroep extra plek voor nieuws en informatie over kunst en kunstenaars.
Daarbij zal aandacht moeten zijn voor traditie én experiment en voor nationale en internationale ontwikkelingen. “Die ruimte moet bij de publieke omroep opnieuw veroverd worden”, hebben ze vastgesteld.
Omroep C heeft Bureau Berenschot onderzoek laten doen naar de huidige stand van zaken. Op het eerste gezicht lijkt er weinig mis met de positie van kunst en cultuur bij de publieke omroep. De thema’s staan trouw als pijlers in alle beleidstukken, aldus het bureau, en de Mediawet vermeldt dat 25 procent van de zendtijd moet opgaan aan “rogramma’s van culturele aard, waarvan weer de helft besteed moet worden aan echte kunstprogramma’s”.
De werkelijkheid is somberder, schetst Berenschot: “De categorieën kunst en cultuur zijn steeds verder opgerekt en bovendien mogen herhalingen onverkort worden meegeteld.” Onder kunstprogrammering vallen nota bene het Eurovisie Jongeren Songfestival en Nederland zingt. Onderweg naar morgen en Ik mis je mogen zich onder de ‘culturele programmering’ rekenen.