NPO 3FM haalde afgelopen week een marktaandeel van 1,6 procent. Dat getal steekt schil af bij zo’n tien jaar geleden, toen 3FM nog de best beluisterde radiozender was van Nederland en een marktaandeel van boven de 12 procent noteerde. In De Telegraaf vragen critici zich af hoe lang 3FM nog krijgt. NPO-radiodirecteur Jurre Bosman zegt “dat er werk te doen is”.
De luistercijfers van 3FM kwakkelen al jaren. De programmering, het muziekbeleid en de koers van de zender gingen in die periode meerdere keren op de schop. Het leidde niet tot betere luistercijfers. Jurre Bosman geeft in de krant toe dat de zender een grotere ambitie heeft. Maar, zo zegt hij: “We moeten ons hoofd niet te veel laten hangen naar dat marktaandeel. 3FM heeft als voornaamste taak om nieuw talent een plek te geven. Zowel door het lanceren van nieuwe artiesten, als het opleiden van nieuwe radio dj’s.”
De krant wijst ook op de onthulling van de radio-dj’s die dit jaar in het Glazen Huis plaatsnemen. Volgens de verslaggever waren er bij de bekendmaking eerder deze week ‘maar een handvol fotografen en enkele schrijvende journalisten’ aanwezig. “Terwijl de media-aandacht vroeger enorm was.”
7,8 miljoen euro
3FM heeft in 2024 een budget van 7,8 miljoen euro, bijna zestigduizend euro meer dan dit jaar. Marktleider NPO Radio 2 moet het volgend jaar juist met een half miljoen euro aan belastinggeld minder doen.
Patrick Kicken vertelt in De Telegraaf dat hij verdrietig wordt als hij ziet hoe lang 3FM de tijd krijgt om de weg naar boven te vinden. “Dit komt niet meer goed. De publieke omroep moet grote knopen durven doorhakken. Maak van de zender een digitaal platform en geef de frequentie af aan Radio 5, dat zich focust op oudere luisteraars die wél nog naar radio luisteren.”
NPO-directeur Bosman zegt in de krant dat 3FM over vijf jaar nog steeds bestaat. “Tegen die tijd gaat het als het goed is nog steeds over 3FM, als een van de meest prominente merken van de Nederlandse radio. Waar iedereen zijn eigen herinnering aan heeft.”
Foto: Michel Schnater | NPO