De publieke omroep ziet in de vandaag gepubliceerde luistercijfers "de eerste indicatie van de impact van de zendmastproblemen op de beluistering". Dat zegt Jan Westerhof, de directeur radio van de NPO. Radio 2 en 3FM verloren in de periode juni-juli beiden marktaandeel. Sinds de laatste twee weken van de laatste meetperiode is het bereik van de publieke zenders beperkt door de problemen na de branden in de zendmasten bij Lopik en Smilde. Het verwachte verlies van Radio 1 is volgens de NPO opgevangen door de frequentie van de publieke nieuwszender snel over te zetten op 747 AM.
"Het tempo waarin de betrokken bedrijven in de distributiesector aan een oplossing werken is zorgwekkend traag. Het is niet acceptabel dat ze anderhalve maand na de brand in Lopik nog steeds geen visie is op hoe de ontvangst weer teruggebracht kan worden naar het normale niveau. Deze zendmast is van groot belang voor de ontvangst van de FM. Met groot ongeduld wachten we op het rapport van Pastors. Het verlies in bereik, als gevolg van de schade aan de zendmasten in Lopik en Hoogersmilde, moet zo snel mogelijk ongedaan gemaakt worden zodat het Nederlandse publiek zijn favoriete programma’s weer ongestoord kan beluisteren", zegt Westerhof.
Q-music, het station dat het zwaarst is getroffen door de zendmastproblemen en 0,5 procent marktaandeel verloor, reageerde bij NOS op 3 op de luistercijfers. "We hebben onze adverteerders al gecompenseerd. Wie er uiteindelijk voor die kosten op gaat draaien weten we nog niet. Onze eerste prioriteit is nu dat we weer goed te ontvangen zijn. Zodat we onze luisteraars weer kunnen bedienen. Het enige wat we daar nu voor kunnen doen is de druk op de betrokken partijen opvoeren. Dat hebben we onder meer gedaan door te praten met het ministerie van Economische zaken", aldus programmadirecteur Iwan Reuvekamp.
Sky Radio en Radio Veronica hebben minder last van de zendmastproblemen dan de publieke zenders en Q-music. Onder meer doordat de zenders van de Sky Radio Group in Lopik wel op vol vermogen mogen draaien, omdat ze niet van Broadcast Partners zijn. De luistercijfers van de stations stegen en daar is de Sky Radio Group erg blij mee. "Ondanks deze zenderproblemen zijn onze luisteraars ons trouw gebleven. Teken dat al het werk dat is verzet door onze techneuten niet voor niets is geweest. In Noord-Nederland is al veel herstelwerk verricht, maar tevreden zijn we nog niet. We blijven streven naar een optimale dekking voor onze luisteraars!” zegt CEO Ab Trik.
Het marktaandeel van Radio 538 daalde met 0,3 procent, terwijl het station als enige vrijwel geen last heeft van de problemen met de zendmasten. Met een marktaandeel van 11,7 procent blijft Radio 538 wel de nummer 1 van Nederland en daar zijn ze erg blij mee. "We proberen ons steeds sterker te maken in de zomer met allerlei activiteiten, zoals het prijzenrad en het enige evenement dat geen regen had deze zomer: Turn Up The Beach! Dat blijkt goed te werken met 1,3% hoger marktaandeel dan vorig jaar", laat algemeen directeur Jan Brüggenwirth weten. Hij is ook blij met het marktaandeel van Slam!FM. "Een stijging van 10,6 naar 13,4% marktaandeel in 13-19 jaar. De Beat of Summer campagne heeft het meer dan goed gedaan."