De NOS krijgt vanaf 1 oktober een nieuwe logo en huisstijl. Daarmee wil de Nederlandse Omroep Stichting zich beter profileren. Het ontwerpbureau Lambie-Nairn ontwierp het nieuwe beeldmerk. De letters N en S zijn` grijs gemaakt, terwijl de letter O rood is. Dat is vandaag naar buiten gekomen.
Het felle rood in het NOS-logo zou ons een -ongewild- links imago kunnen geven. Daar hebben we het in het Kernteam wel over gehad, maar dit rood lijkt niet op het PvdA-rood, zegt Jan de Jong, voorzitter van de Werkgroep Branding van de NOS. Trouwens, rood is van alle tijden en in samenhang met het gekozen lettertype kan dit logo een tijd meegaan. Het grijs verandert nog wel iets, dat wordt dieper metaalgrijs.”
Overigens is 1 oktober niet honderd procent zeker. “De ontwikkeling van een geheel nieuwe huisstijl is een grote operatie, met meerdere trajecten. Alles wordt anders; logo’s, leaders, decors, briefpapier, om maar eens wat te noemen. Daarom is er een veiligheidsmarge ingebouwd tot 1 januari 2006, zo zegt de Jong.