Het nieuwe luisteronderzoek van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) is uitgesteld tot later dit jaar, er wordt nog gewerkt aan de opbouw van het representatieve panel.Dit heeft het NLO besloten in overleg met haar onderzoekspartners Ipsos en Kantar. Zodra de opbouw van het representatieve panel gereed is, wordt de radiomarkt voorzien van luistercijfers die volgens het NLO representatie zijn.
Het nieuwe luisteronderzoek maakt deel uit van het NMO Multimedia Panel. Het panel moet voldoen aan internationale normen voor ontwerp, gegevensverzameling en -verwerking en zal bestaan uit 3.500 personen, die allen worden uitgerust met de Ipsos’ MediaCell-meetapp. Uit de eerste bevindingen blijkt dat het instromen en het vervolgens vasthouden van panelleden die gebruik maken van de Ipsos-technologie langzamer verloopt dan verwacht.
MediaCell+ app
Irena Petric van Ipsos Nederland: “We bouwen aan een onderzoek met een heel nieuwe manier van meten. Een innovatieve methode waarbij de adoptie in de Nederlandse markt ons voor nieuwe uitdagingen heeft gesteld, onder andere ten aanzien van de installatie en het onboarden van deelnemers.”
Het nieuwe luisteronderzoek is gebaseerd op een meetmethode waarbij de kern bestaat uit een meting via een smartphone-app. Hiervoor wordt de MediaCell+ app van Ipsos gebruikt die passief het luistergedrag op alle apparaten en platformen meet. Kantar draagt zorg voor de werving van panelleden. De metingen in het NMO Multimedia Panel leveren naast de radio-currency, ook inzicht in het online gedrag op de smartphone en zullen bovendien een aanvulling zijn op de kijkcijfers.