De luisteraar weet NPO 3FM maar niet te (her)ontdekken. In de nieuwe lijstercijfers over mei-juni stevent de jongerenzender met 2,1 procent marktaandeel in de doelgroep 10+ af op een nieuw laagterecord. Nooit eerder deze eeuw lag het marktaandeel van de zender zo laag.
Het marktaandeel van 3FM schommelt het afgelopen jaar tussen de 2,1 en 2,7 procent. Begin dit jaar leek het station weer de stijgende lijn te pakken te hebben, toen het over twee luistercijfermetingen aan marktaandeel won. Maar vanaf maart zakte het marktaandeel weer in.
Nieuwe programmering
3FM kwam in april met een nieuwe programmering en een aangescherpt muziekformat, onder leiding van voormalig 3FM-dj Roosmarijn Reijmer. De effecten daarvan zijn niet direct zichtbaar, benadrukt ook Sieb Kroeske, radiodocent aan Hogeschool InHolland. “Het is te snel en te vroeg om te reageren op een verandering. Met het in gang zetten van een nieuwe programmering verlies je luisteraars en win je luisteraars”, aldus Kroeske.
Hij ziet ook positieve veranderingen bij de jongerenzender. “De nieuwe opzet en aanpassing van het muziekformat is erg interessant vind ik, maar de luisteraar zal dat ook moeten vinden. Dat heeft tijd nodig en dan kun je beter aanpassingen doen op een moment dat er veel valt te winnen en weinig te verliezen. De timing van aanpassen is dus prima, er valt immers veel te winnen voor 3FM.”
Evert Bronkhorst, onderzoeker bij mediabureau Vizeum: “How low can u go, 3FM? Ga je met je top FM-dekking zelfs de twee procent niet meer vasthouden?”.
Spannend gevecht om plek 2. En ook, how low can u go 3FM. Ga je met je top FM dekking zelfs de 2% nog vasthouden? https://t.co/e7EwxOAOhO
— Evert Bronkhorst (@evertbronkhorst) July 28, 2020
Honderdduizenden luisteraars verloren
Ten opzichte van een jaar eerder levert 3FM 0,6 procentpunt aan marktaandeel in. Zes jaar geleden, in 2014, bedroeg het marktaandeel van de zender nog 10,5 procent. De zender heeft de afgelopen jaren ruim een miljoen luisteraars zien vertrekken.
Sharid Alles is nu ruim twee jaar zendermanager bij 3FM. Onder haar leiding ging de programmering en de koers van het station twee keer op de schop: in het najaar van 2018 en afgelopen voorjaar. Sharid zei in een eerder interview dat ze in 2021 wil dat 3FM op minimaal 2,5 procent marktaandeel zit. “Anders ben ik weg”, zie ze destijds. Later kreeg de zendermanager spijt van het noemen van dat target.
De luistercijfers van 3FM over de afgelopen twee jaar:
Foto: Nathan Reinds | NPO 3FM