Er komt een speciale competitie met daaraan gekoppeld een festival dat zich exclusief zal richten op radionieuws. Het Wereld Audio Festival, of kortweg WAF, wordt het eerste Nederlandse festival dat zich exclusief zal richten op radionieuws. Alle radionieuwsmakers kunnen deze zomer hun eigen werk naar de competitie insturen.
‘Het moet een soort World Press Photo voor de radio worden’, zegt Jan Westerhof, als Radio 1 zendercoordinator de initiatiefnemer van het Wereld Audio Festival WAF. ‘Nou, meer de Zilveren Camera van de radiojournalistiek, dus voorlopig beperken we ons tot het Nederlandse taalgebied’, verbetert Marwil Straat, de eerste directeur van het WAF. Net als bij de pendant op fotografie hopen ze wel dat het van een nationaal festival uiteindelijk internationaal zal worden, vandaar de naam Wereld Audio Festival. In elk geval leggen ze bewust de lat hoog. Westerhof: ‘We zijn van plan er meerjarig flink in te investeren om er een kwalitatief hoogstaand festival van te maken met een prijzenfestival en jurering met hoge standaard, waarvan iedereen onder de indruk zal zijn. Het WAF moet breed gedragen worden, het moet een festival worden waar de nieuwsradiowereld ieder jaar naar uit zal kijken.’
De inzendingen zullen worden beoordeeld op grond van professionele criteria zoals de impact van het gebrachte nieuws, een eventueel bijzondere vorm, uitmuntende verslaggeving, het gebruik van geluid, en/of de originalitieit van de invalshoek. Anders dan bijvoorbeeld bij de Zilveren Reiss microfoon, waarbij mediarecensenten zelf op zoek gaan naar mooie radio, kunnen radiomakers bij deze nieuwe competitie hun eigen favoriete radio-items zelf inzenden, zolang het maar om nieuws gaat en het item korter is dan zeven minuten. Straat: ‘Als het maar iets bijzonders was, iets dat blijft hangen. We zijn kortgezegd op zoek naar de pareltjes in het radionieuws. Dat kan een heel heftige reportage zijn over iets dat is gebeurd in Bagdad maar ook een verslaggever die zichzelf op HIV laat testen.’
Het is de bedoeling om van WAF een centrale plek te maken voor alle journalistieke radiomakers. Daartoe is het festival ondergebracht in een aparte stichting om de onafhankelijkheid te waarborgen. Westerhof: ‘We willen een plek creeren waar alle radiojournalisten en anderszins betrokkenen jaarlijks van gedachten kunnen wisselen. Radionieuwsmakers van publieke én commerciele radio, van regionale én nationale zenders, vanuit Nederland én België’. We willen dat WAF ook breed zal worden gedragen, dus niet alleen door Radio 1 maar door alle nieuwszenders van BNR Nieuws Radio, Wereldomroep, de regionale omroepen tot de Vlaamse VRT.
Behalve om de prijzen en de uitwisseling van expertise tussen radiojournalisten lijkt het ook om iets groters te gaan: de marketing van het medium radio. Het WAF wil radio beter op de agenda van politiek en bedrijfsleven te zetten. Jan Westerhof: “De luisteraar hoef je de kwaliteit van radio niet te bewijzen. Er wordt niet minder radio geluisterd dan vroeger en de betrouwbaarheid van radio scoort in diverse onderzoeken hoger dan welk ander medium ook. Voor de luisteraar is het medium springlevend, maar in de politiek wordt dat zo nu en dan uit het oog verloren.” [Spreekbuis]