De radio is nog steeds één van de populairste media die ons land kent. Dit blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau De Vos & Jansen namens het PRE (Platform Radio Exploitanten) en Just Ask heeft uitgevoerd ter gelegenheid van het radiocongres ‘RadioLive 2005’ dat donderdag plaatsvindt. Voor het onderzoek zijn 500 Nederlanders van 13 jaar en ouder ondervraagd.
Op de vraag hoe men op de hoogte raakt van het laatste nieuws zegt een kleine 40 procent dit te doen via tv en 35 procent doet dit via radio. De krant is als derde medium genoemd (18 procent) en met 5 procent wordt internet als vierde genoemd. Als het gaat om het leren kennen van nieuwe muziek geeft bijna de helft van de Nederlanders aan dit te doen via radio, met op de tweede plaats tv (13 procent) met een opvallend lage score voor internet (2,8 procent).
Vervolgens is gevraagd naar hoe Nederlanders radio typeren: bijna 9 op de 10 Nederlanders geven aan dat radio hen vrolijk kan maken en voor 2 op de 3 Nederlanders zou het kaal aanvoelen zonder radio. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat men gehecht is aan radio en voor bijna een derde is radio zelfs het maatje door de dag. Anno 2005 dragen dus nog steeds veel Nederlanders het medium radio een warm hart toe en weet het, naast nieuwere media, duidelijk van zich te laten spreken.