MyRadio, het online muziekplatform van de Sky Radio Group, heeft wekelijks 80.000 gebruikers. Dat zegt directeur Philip Alberdingk Thijm in een interview met NRC Handelsblad. Eerder dit jaar zei hij tegen Adformatie dat de gemiddelde luistertijd ruim één uur per dag is.
Ter vergelijking: de radiostations van de Sky Radio Group trekken wekelijks 800.000 (Classic FM) tot 3,4 miljoen (Sky Radio) luisteraars. Streamingdienst Spotify heeft wekelijks meer dan 24 miljoen gebruikers, verspreid over 28 landen.
MyRadio werd een jaar geleden lanceert. Het is een online streamingsdienst waarbij gebruikers kunnen afstemmen op streams met muziek in één of meerdere genres. Als ze een nummer niet leuk vinden, kunnen ze dat skippen. Je kunt niet actief zoeken naar nummers om die te beluisteren, zoals bij andere streamingdiensten. Gebruikers hoeven voor MyRadio geen betaald abonnement af te sluiten, maar krijgen wel reclame te horen.
Bij de start konden in eerste instantie alleen gebruikers op basis van een uitnodiging gebruik maken van een dienst. Het ging toen om 50.000 gebruikers. Tegen Adformatie zei Philip Alberdingk Thijm dat ze vanuit die groep in het najaar van 2012 verder wilden uitbouwen, onder meer met behulp van een reclamecampagne. Welke doelen de Sky Radio Group voor MyRadio heeft gesteld wilde hij toen niet zeggen.
De Sky Radio Group maakt nog geen winst met MyRadio. "We ziten nog in de opstartfase. Geld moet komen van spotjes, maar ook van samenwerking met adverteerders. Met Samsung hebben wij een muziekkanaal geïntroduceerd", zegt Alberdingk Thijm tegen NRC.
Volgens de directeur is de kracht van zowel MyRadio als nonstop muziekzender Sky Radio dat ze bij het bedrijf heel goed weten hoe je muziekradio samenstelt. "Bij diensten als iTunes, YouTube en Spotify moeten gebruikers actief op zoek naar hun favoriete muziek. Bij MyRadio kunnen ze achterover leunen. Lekker luisteren. MyRadio is curated content: wij als experts maken een selectie uit het enorme aanbod", zegt hij.