Volgens Diederik van Zessen, music director bij NPO 3FM, is nu 2 op de 3 platen die de zender draait nieuw. “We draaien veel meer nieuwe muziek. In principe is nu nog maar 1 op 3 platen niet nieuw”, zei Van Zessen onlangs in een interview met 3voor12 op Eurosonic Noorderslag in Groningen. “Wij willen staan voor nieuwe muziek. Dat betekent dat we muziek die we toevoegen, meer supporten.”
Van Zessen begon in september als de nieuwe music director van 3FM. Hij volgde Basyl de Groot op, die werd aangesteld als nieuwe zendermanager. Al zo’n twee maanden na Van Zessens aantreden, ging het muziekbeleid van 3FM op de schop. “Voor een NPO-revolutie was dat een hele snelle. Met de nieuwe programmering die halverwege november in moest gaan, mocht ook het muziekbeleid meteen mee.”
Radio 2
Een belangrijke reden voor 3FM om het muziekbeleid om te gooien, waren ook de veranderingen bij Radio 2. “Die zender begon een beetje in ons vaarwater te zitten. Radio 2 is moderner geworden, veel progressiever. En bovendien, de leeftijd van onze luisteraar was, op het moment dat ik begon, gewoon echt veel te hoog. Ik geloof, maar dat heb ik me laten vertellen, 36 jaar. Er zijn wel kanttekeningen bij te plaatsen, maar die leeftijd was wel zorgwekkend.”
De pop- en rockzender die 3FM altijd was, verandert volgens Van Zessen nu langzaam naar een jongerenmerk. “15 tot 35 jaar is een heel moeilijke doelgroep”, benadrukt de music director. “Wij zijn er voor mensen die gaan studeren of een auto kopen, tot het moment dat ze gaan hokken en kinderen krijgen. Dus vooral de leeftijdscategorie 18 tot 28 jaar.”
Het aandeel Nederlandse hiphop is volgens Van Zessen flink groter geworden. “Op het gebied van urban zijn we van 10% richting de 20% gegaan.”
Foto: Raymond van Olphen