Door dalende advertentie-inkomsten moet de publieke omroep in 2019 mogelijk opnieuw bezuinigen, meldt NRC. De reclameverkoper van de publieke zenders, STER, haalt volgend jaar 28 miljoen euro minder binnen. Minister Slob van Media schrijft aan de Tweede Kamer dat hij dat wil compenseren uit de algemene mediareserve. In die pot moeten de omroepen jaarlijks een deel van hun extra inkomsten storten.
Maar in 2019 verwacht Slob dat er 60 miljoen euro minder binnenkomt. Voornamelijk door dat er veel reclamegeld naar online platforms als Facebook en Google gaat. En dat wil hij in 2019 niet compenseren. “Dat houden we niet eeuwig vol. De reserve is bijna uitgeput. Dat gaat ons vanaf 2019 niet meer lukken. De beweging naar online is onomkeerbaar.”
Het nieuwe kabinet had aanvankelijk gezegd dat er niet bezuinigd zou worden op de NPO. De publieke omroep krijgt niet rechtstreeks geld van de STER. De reclame-inkomsten gaan naar het ministerie, dat vervolgens het budget van de publieke omroepen vaststelt.
Slob schrijft dat zijn ministerie onderzoek heeft laten doen hoe de publieke omroep de inkomsten uit reclame en uit andere bronnen kan vergroten. Hij waarschuwt voor irreële verwachtingen. “Bij online reclame is bijvoorbeeld de naleving van privacywet- en regelgeving een belangrijk aandachtspunt.”
Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO