Minister Plasterk (Media) heeft het Commissariaat voor de Media opdracht gegeven te bekijken of recente overheidssponsoring van radio- en televisieprogramma’s door de beugel kan. Plasterk reageert daarmee op de ophef die is ontstaan over subsidies die de overheid heeft gegeven aan publieke en commerciële omroepen. Met de sponsoring willen ministeries boodschappen over het voetlicht brengen, bijvoorbeeld over de integratie van minderheden.
Uit een overzicht van de Volkskrant bleek eerder dat de afgelopen twee jaar 11,8 miljoen euro aan subsidie is verstrekt aan omroepen voor programma’s van onder anderen Paul Rosenmöller en Geert Mak, maar bijvoorbeeld ook Shownieuws en het Oranjejournaal.
Volgens Tweede Kamerlid Jasper van Dijk van de SP bedrijft de overheid propaganda met betaalde boodschappen in televisieprogramma’s. Hij vindt dat programma’s alleen gesubsidieerd mogen worden als het voor kijkers volledig duidelijk is dat de overheid aan het programma heeft meebetaald. Het gaat daarbij onder andere om Postbus 51.
Plasterk is het met met Van Dijk eens dat propaganda uit den boze is, maar zegt daar meteen bij dat er een grijs gebied ligt tussen voorlichting en propaganda. Als voorbeeld noemt hij het fictieve programma ‘ Boer zoekt man’ om de emancipatie van homo’s te vervorderen.
Voor deze scheidslijn verwijst Plasterk naar premier Jan Peter Balkenende. De minister-president draagt namelijk de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de boodschappen van de overheid. [Trouw]