Home Landelijke radio KINK Michiel Veenstra naar KINK: “Eindelijk schone lei”

Michiel Veenstra naar KINK: “Eindelijk schone lei”

Michiel Veenstra

Michiel Veenstra gaat aan de slag bij KINK. Het alternatieve radiostation dat in 2011 werd opgeheven, keert vanaf 1 februari volgend jaar terug als online radiostation. Michiel wordt er programmaleider en gaat er de ochtendshow presenteren. “Mijn vertrek bij 3FM betekent ein-de-lijk een schone lei”, aldus de vertrekkend dj in NRC.

Michiel: “Aan de ene kant wil 3FM iets nieuws doen, aan de andere kant willen ze het oude niet laten gaan. Bij Serious Request vroegen mensen nog steeds om Gerard Ekdom en zijn vertolking van ‘Living Doll’. Hij is al drie jaar weg bij de zender. We’ve had our fun. Laat mijn vertrek de definitieve breuk met het verleden zijn.”

De dj maakt op 12 oktober zijn laatste uitzending op 3FM. Hij is dan ruim dertien jaar lang op de popzender te horen geweest, op tijdsloten in onder meer de avond en de ochtend. Op de vraag of zijn vertrek niet helemaal vrijwillig is, antwoordt Michiel: “Zowel bij 3FM als bij Radio 2 waren er opties, en ook bij commerciële zenders. Ik word niet gelukkig van hits draaien en een dikke auto.”

Michiel: “Er is veel veranderd bij 3FM. De NPO besloot dat 3FM een algemene jongerenzender moest worden. Wat ga je dan doen? Naar Spotify om te kijken wat daar populair is? De muzieksmaak van jongeren bestaat niet. Het laatste wat ik wil is kwaad spreken over een plek waar ik schitterende tijden heb gehad. Maar… het is niet handig als je in een paar jaar tijd een aantal keer van geluid en missie verandert.”

KINK

Achter KINK zitten ook Jan Hoogesteijn (oud-oprichter van Kink FM) en Leon Ramakers (oud-directeur van concertorganisator Mojo). De online zender wordt gefinancierd door Ramakers. Het gaat “nadrukkelijk” om een privé-investering, zeggen ze. “We zijn redactioneel onafhankelijk”, zegt Hoogesteijn in NRC. “Dat neemt niet weg dat een herstart van Kink ook voor Mojo voordelig kan zijn.” Een radiozender voor alternatieve muziek is een geschikt promotiekanaal voor de festivals en concerten. Zeker nu 3FM en Radio 2 sinds een paar maanden geen concerten meer mogen promoten van het Commissariaat voor de Media. Omdat KINK niet in de ether komt is ‘FM’ van de naam afgehaald.

Hoogesteijn kocht een paar jaar geleden de merknaam van Veronica na vier jaar onderhandelen. “Ik heb die naam ooit bedacht”, zegt hij in NRC. “Ik wilde niet dat iemand anders er iets mee zou doen.”

Hoogesteijn zegt voorzichtig dat er een marktaandeel van 3 tot 4 procent mogelijk zou kunnen zijn. “Maar ik stel me bescheiden op. Het wordt geen gemakkelijke wedstrijd. We zijn blij als we snel uit de kosten komen.”

Foto: Hans-Peter van Velthoven | 3FM