Het marktaandeel van Q-music zit momenteel in de lift. Volgens directeur Menno Koningsberger van Q-music bewijst zijn radiostation dat je ook zonder grote namen als Edwin Evers, Giel Beelen of Coen & Sander een goed resultaat kunt neerzetten. Tegen RadioFreak.nl zegt hij: "We zitten in een ongekende periode. Sinds maart 2012 is de programmering aangescherpt en hebben we ingezet op jong en eigen talent zoals Mattie en Wietze in de ochtend en nu Niek van der Bruggen in de middag. Die kunnen goed het Q-gevoel uitstralen."
"We hebben een rotsvast vertrouwen en zijn ervan overtuigd dat mensen kiezen voor een station en in mindere mate voor een bekende dj. Alle dj's leveren bij ons een bijdrage aan het marktaandeel maar blijkbaar kan dat ook met minder bekende dj's. Ons marktaandeel wordt over de hele dag heen behaald en niet zoals bij Radio 538, waar dat grotendeels bij Evers vandaan komt."
Jong volwassenen
"Q-music richt zich op jong volwassenen en in die doelgroep (20-34) is het station inmiddels tweede op een tiende achter 3FM. "En dan te bedenken dat 3FM een FM-dekking van 95 procent heeft en wij van 68 procent. Bij de luistercijfers kijken we eigenlijk altijd naar de doelgroep 20 – 49 landelijk want hier verkopen we ook onze reclameblokken op. Daarin zie je dat we in een ongekende periode van 26 maanden groei zitten."
"In 20-49 dachten we vorig jaar de piek te hebben behaald maar nu gaan we daar weer overheen. De groei vlakt maar niet af. En dat doen we met eigen kweek en eigen talent zonder dat we van personen afhankelijk zijn." Het marktaandeel heeft weinig effect ondervonden van het vertrek van Wouter van der Goes, Gijs Staverman en recent Jeroen van Inkel. "Dat is aan het begin best even aankijken als een grote naam weggaat, je kunt in één keer zakken. Maar het blijkt eigenlijk dat we daar geen last van hebben gehad."
"We wilde altijd bij de Top 3 horen maar 3FM en 538 waren echt koplopers. Wij zaten met Sky Radio, Radio 2 en Radio Veronica in het peloton. Maar we hebben kunnen demarreren en de concurrentie achter ons kunnen laten. We zijn zelfs aangesloten bij de grote twee. Radio Veronica zit in een vrije val en Sky groeit niet echt meer. Als je dan bedenkt dat ons FM-pakket een stuk kleiner is dan dat van 3FM kun je bedenken dat we ze in sommige provincies al voorbij zijn." Dit is bijvoorbeeld het geval in Groningen, Utrecht en Zuid-Holland waar Q-music al een aantal maanden een hoger marktaandeel haalt dan 3FM.
Filosofie
Toch zijn luistercijfers niet het belangrijkste: "We kijken natuurlijk wel naar luistercijfers maar zijn vooral bezig met radiomaken vanuit onze filosofie en de combinatie programma's, marketing en online is daar heel sterk in. Want radiomaken met de luistercijfers in je achterhoofd slaat nergens op."