De Publieke Omroep overweegt meer reclame uit te zenden op radio en televisie. Daarmee hopen de omroepen het dreigende begrotingstekort van 25 tot 50 miljoen euro per jaar deels te dichten. Dat zei Harm Bruins Slot, voorzitter van de raad van bestuur van de Publieke Omroep gisteren. De publieke omroepen mogen tien procent van de totale zendtijd besteden aan reclame. Ze komen op dit moment tot 6,5 procent.
Het is volgens Bruins Slot overigens nog de vraag of meer reclame uitzenden ook tot hogere opbrengsten leidt. “We halen de 10 procent nu niet omdat er onvoldoende aanbod is. De financiële nood is hoog bij de Publieke Omroep, dus gaan we serieus bekijken of we meer geld kunnen verdienen door meer reclame uit te zenden.” De bestuursvoorzitter realiseert zich wel dat veel kijkers zich nu al ergeren aan reclame.
De komende drie jaar voorziet de Publieke Omroep een flink aantal financiële tegenvallers, zoals het mogelijk vrijgeven van de programmagegevens scheelt dertig miljoen aan inkomsten en het beperken van programmasponsoring scheelt 20 miljoen. Bovendien is de afgelopen jaren al 64 miljoen euro bezuinigd.
Naast meer reclame uitzenden, overweegt Bruins Slot ook om kabelaars geld te vragen voor de doorgifte van de digitale themakanalen die de omroepen gaan maken. “De kabelmaatschappijen zullen dat dan waarschijnlijk in de prijs naar de consument doorberekenen”, aldus Bruins Slot. Tot nu toe was de belofte van de Publieke Omroep om die themazenders gratis aan te bieden. [Gelderlander]