De netto reclame-inkomsten in 20215 komen uit op 225 miljoen euro. Dit is een daling van 3,5% ten opzichte van 2014 (233 miljoen). De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen (12,5 miljoen).
Ondanks de daling in de totaalomzet nam het aantal adverteerders wel toe van 1.782 adverteerders in 2014 naar 1.939 in 2015. De retail-branche is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Adverteerder Ziggo is wederom de grootste radioadverteerder in 2015. Renault liet haar radiobesteding met 50% stijgen en is nu nummer 2. Retailers Kruidvat en Lidl volgen op 3 en 4 en Volkswagen completeert de top 5.
Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau. Er zijn veel groeikansen, want fors meer adverteerders hebben de weg naar radio gevonden. Zij zullen de goede werking van radioreclame – gemiddeld verdien je acht keer je radio-investering terug – ervaren hebben.”